Východisková situácia pred realizáciou projektu
Zákonom č. 223/ 2001 Z.z., jeho novelizáciami a vykonávacími predpismi boli určené viaceré povinnosti miest a obcí z hľadiska nakladania s komunálnymi odpadmi. Od roku 2001 sú obce a mestá povinné zavedením vhodného systému zberu odpadov zabezpečiť alebo umožniť zber a prepravu komunálnych odpadov vznikajúcich na jej území na účely ich zhodnotenia alebo zneškodnenia v súlade s týmto zákonom vrátane zabezpečenia zberných nádob zodpovedajúcich systému zberu komunálnych odpadov v obci a zabezpečiť priestor na odovzdávanie oddelených zložiek komunálneho odpadu v rámci separovaného zberu. ( § 39, odsek 3 , písmeno a). Táto povinnosť bola bližšie špecifikovaná novelizáciou zákona – zákonom č. 24/2004 Z.z., ktorý hovorí, že obce sú povinné zaviesť separovaný zber papiera, plastov, kovov, skla a biologicky rozložiteľných odpadov ( § 39, ods.14) s platnosťou od 1.1.2010.
Režim nakladania s biologicky rozložiteľnými komunálnymi odpadmi bol upravený aj zákazom zneškodňovať biologicky rozložiteľný odpad zo záhrad a z parkov vrátane odpadu z cintorínov a ďalšej zelene na pozemkoch právnických osôb, fyzických osôb a občianskych združení, ak sú súčasťou komunálneho odpadu (§ 18, odsek 3, písmeno m) zákona o odpadoch).
Zákonom č. 223/ 2001 Z.z., jeho novelizáciami a vykonávacími predpismi boli určené viaceré povinnosti miest a obcí z hľadiska nakladania s komunálnymi odpadmi. Od roku 2001 sú obce a mestá povinné zavedením vhodného systému zberu odpadov zabezpečiť alebo umožniť zber a prepravu komunálnych odpadov vznikajúcich na jej území na účely ich zhodnotenia alebo zneškodnenia v súlade s týmto zákonom vrátane zabezpečenia zberných nádob zodpovedajúcich systému zberu komunálnych odpadov v obci a zabezpečiť priestor na odovzdávanie oddelených zložiek komunálneho odpadu v rámci separovaného zberu. ( § 39, odsek 3 , písmeno a). Táto povinnosť bola bližšie špecifikovaná novelizáciou zákona – zákonom č. 24/2004 Z.z., ktorý hovorí, že obce sú povinné zaviesť separovaný zber papiera, plastov, kovov, skla a biologicky rozložiteľných odpadov ( § 39, ods.14) s platnosťou od 1.1.2010.
Režim nakladania s biologicky rozložiteľnými komunálnymi odpadmi bol upravený aj zákazom zneškodňovať biologicky rozložiteľný odpad zo záhrad a z parkov vrátane odpadu z cintorínov a ďalšej zelene na pozemkoch právnických osôb, fyzických osôb a občianskych združení, ak sú súčasťou komunálneho odpadu (§ 18, odsek 3, písmeno m) zákona o odpadoch).
V regióne Stará Ľubovňa existuje už od roku 1995 systém separovaného zberu odpadov „TRIZUS“ , v rámci ktorého sa v 50-tich mestách a obciach regiónu prevádzkuje separovaný zber papiera, VKM (viacvrstvové kombinované materiály), plastov, skla a kovových obalov.
V súčasnosti najzávažnejším problémom v oblasti nakladania s biologicky rozložiteľnými komunálnymi odpadmi je konanie miest a obcí v rozpore so zákonom, keď sú biologicky rozložiteľné odpady z údržby verejnej zelene (pokosená tráva, opadané lístie, orezané konáre ) zneškodňované v rozpore s ustanovením § 18, odsek 3 , písmeno m) zákona č. 223/2001 Z.z. o odpadoch spaľovaním alebo vyhadzovaním „ len tak“ do priekop a pod. V rozpore so zákonom sa taktiež o tvorbe a nakladaní s týmito odpadmi nevedie evidencia.
Príčinou tohto stavu je najmä nedostatok financií a niektoré špecifické vlastnosti týchto odpadov (nestabilnosť, rýchly rozklad sprevádzaný tvorbou zápachu a únikom tekutín) . Zabezpečením zberu, prepravy a zneškodnenia týchto odpadov centrálnym spôsobom by sa neúnosne zvýšili náklady miest a obcí na odpadové hospodárstvo (najmä zabezpečenie špeciálnych zberných nádob, úprava zberných miest, vysoká frekvencia zberu a pod.). Alternatívnym riešením je využívanie týchto odpadov priamo na mieste ich vzniku (bez prepravných a manipulačných nákladov). Keďže sa jedná o prírodný materiál, najjednoduchším spôsobom nakladania s nimi je kompostovanie.
Tento spôsob je zároveň podporený zákonom, ktorý ustanovil, že zariadenie s kapacitou do 10 ton produkcie kompostu ročne nie je považované za zariadenie na zhodnocovanie odpadov podľa zákona ( § 2, odsek 16 ), a teda nevzťahujú sa naňho všetky povinnosti vybavovania súhlasov orgánov štátnej správy v ochrane životného prostredia.
Aj napriek nižším nákladom ( hlavne z dlhodobého hľadiska) však na zabezpečenie vstupnej investície na vybudovanie obecných kompostovísk, ktoré budú vyhovovať požiadavkám ochrany životného prostredia a na nákup techniky a strojov nevyhnutných na zabezpečovanie činností spojených s kompostovaním, nemajú obce a mestá finančné prostriedky.
Mestá a obce Ľubovnianskeho regionálneho združenie miest a obcí vyjadrili potrebu riešiť túto situáciu a pokračovať ďalej v pozitívnom vývoji v starostlivosti o svoje životné prostredie zabezpečovaním komplexného systému odpadového hospodárstva a na svojom stretnutí dňa 28.9.2005 schválili spoločný postup prípravy a realizácie projektu systému nakladania s biologicky rozložiteľnými odpadmi. Na vypracovanie projektovej dokumentácie žiadosti o nenávratný finančný príspevok zo Štrukturálnych fondov Európskej únie, z Operačného programu Základná infraštruktúra, Priorita 2 – Environmentálna infraštruktúra, Opatrenie 2.3. – Zlepšenie a rozvoj infraštruktúry odpadového hospodárstva bolo 11.10.2005 vyhlásené verejné obstarávanie. Na základe doručených ponúk bola vybratá spoločnosť EKOS, spol. s r.o. Stará Ľubovňa.